Przejdź do głównej zawartości

LEGENDA A BAŚŃ - czy potrafisz wskazać różnice? (29.04.)


Witajcie Moi Drodzy!

Jak zaczęliście dzisiejszy dzień?  
Wszystko u Was w porządku?
BAŚNIE I LEGENDY POLSKIE – Patrycja FabickaMam nadzieję, że czujecie się dobrze
 i humory Wam dopisują. Niedługo majówka - wypoczniecie, a mam również nadzieję, że skorzystacie z podwórkowych zabaw i rozrywek z rodzicami, rodzeństwem. 
Chciałabym Was pochwalić i powiedzieć, że jestem z Was bardzo, ale to bardzo dumna, że tak dzielnie dajecie sobie radę w "domowej szkole". Każdemu z Was, kto tak ochoczo i systematycznie pracuje, należą się ogromne brawa i iście królewskie fanfary. 
Sam posłuchaj!  (MOJE GRATULACJE)
A to mała niespodzianka dla Was od zespołu nauczycieli klas 0-3 z naszej szkoły: NAUCZYCIELE DZIECIOM

Przejdźmy do dzisiejszego tematu:
Dziś już ostatni dzień naszych wędrówek po polskich baśniach i legendach. Przeniesiemy się na chwilę w piękny baśniowy świat, ze znakomitymi piosenkami i podsumujemy zdobytą już wiedzę, ale wszystko po kolei...
                                 LEGENDA A BAŚŃ
(w prezentacji znajdują się słuchowiska, wskazówki do rozwiązania ćwiczeń.
Jeśli jednak wolisz tradycyjną formę - czytankę, ćwiczenia z podpowiedziami,
wszystko  opisane są przeze mnie poniżej) 


Posłuchaj i zapamiętaj cechy charakterystyczne
dla
 legendy i baśni.


  DLA UTRWALENIA
PORÓWNANIE
LEGENDA ↔ BAŚŃ
Czas na ćwiczenia. Otwórzcie je na stronie 23.
Pierwsze zadanie będzie bardzo łatwe i przyjemne.
Przeczytajcie całe polecenie.

Ćwiczenie 2
Mam nadzieję, że po takiej obszernej informacji, jakie cechy posiadają baśnie, a jakie legendy, z tym ćwiczeniem nie będzie żadnego problemu.
Żółta i niebieska kredka w dłoń !

ODP. BAŚŃ -> elf,krasnoludek,Nibylandia, różdżka, czarnoksiężnik
LEGENDA -> Gdańsk,królowa Jadwiga, bitwa pod Grunwaldem, syrenka


W ćwiczeniu 3. musisz uważnie przeczytać fragment opowieści i stworzyć z niej legendę.
Zacznij tak:
Dawno temu żył sobie młynarz/czarnoksiężnik.
Mieszkał w -zaczarowanym lesie-małej wiosce...


 POMOCNA DŁOŃ


Zanim zasiądziesz do ćwiczenia 4, przypomnę Ci kilka ważnych informacji.
Pierwsza z nich to : na jakie pytania odpowiada:
RZECZOWNIK - KTO? CO?
CZASOWNIK - CO ROBI?
Wspominaliśmy też na lekcjach o pytaniach, jakich możemy użyć do określenia czasowników.
 Te pytanie należą do PRZYSŁÓWKÓW.
Jedno z nich musisz wykorzystać w ćwiczeniu 4. 

Przypominam! 
Najważniejsze wyrazy w zdaniu to:
 rzeczownik - wykonawca
 czasownik - czynność:

OLA GOTUJE.
MAMA CZYTA.
JANEK GRA.
Zabieramy się za pracę!
Pamiętaj o "kropce" (podpowiedź jest wyżej).
Daliście sobie radę?
Z pewnością poradziliście sobie znakomicie! 

Zapraszam Was serdecznie do baśniowego świata,
o którym wspominałam na początku dzisiejszej lekcji.

***Czas na przerwę i chwilę oddechu***


Czy dobrze widzę? Jesteście z powrotem? 
Czas przysiąść do matematyki -

Dziś bardzo ważny temat i wiem, że trudny dla wielu z Was. 
Dlatego bardzo proszę o uwagę i skupienie.
Zaczniemy od filmiku z Waszego multibooka,
który przegrałam specjalnie dla Was, abyście jak najlepiej zrozumieli dzisiejszy temat.
Zapoznajcie się z nim teraz, proszę:
                              
A teraz przyjrzyjcie się obrazkowi.
Pamiętaj, że są różne pojemności szklanek.
Rysunek przedstawia szklankę, która ma
 250 ml (mililitrów), czyli ćwierć litra.

Przygotuj zeszyt do matematyki i zapisz 
Cel lekcji: Rozróżniam pojemność płynów:
1 litr, pół litra, ćwierć litra.
NOTATKA: Wydrukuj wklejkę
 lub przepisz ją samodzielnie do zeszytu:

Pod celem lekcji zapisz numer zadania i stronę.
Zad. 1/70.
Poparz na rysunek pomocniczy:
 wiesz, że na 1 litr przypada 4 szklanki ćwierćlitrowe.
 Ile w takim razie jest wody w butelce?


Odp. 2 litry
Zadanie 3. przeanalizuj słownie. Wytłumacz swoim domownikom, jak rozumiesz to zadanie.
Przyjrzyj się rysunkowi. On na pewno Ci podpowie.

To samo z zadaniem 5.
Ważne, abyś wyobraził sobie te pojemności, dlatego proszę Cię o ćwiczenie praktyczne. Możesz poprosić rodziców o 4 takie kubeczki i dzbanek z litrem wody. Przelewaj do naczyń i  odmierzaj. 
Tak najlepiej zapamiętasz dzisiejszą lekcję.


Utrwalimy teraz wiadomości w ćwiczeniach. 
Otwórz je na stronie 61.
Przeczytaj uważnie polecenia i zapisz odpowiedzi.

POMOCNA DŁOŃ
pół litra soku + pół litra soku = litr soku 

Odp.6 litrów soku

POMOCNA DŁOŃ
Wiesz, że w 1 litrze mieści się 4 szklanki płynu,
to ile w 5 litrach?
Najprościej jest wykonać mnożenie.
Odp.5*4=20

Troszkę pomogłam Ci w zadaniu 3.
Mam nadzieję, że się na mnie nie gniewasz.
Dwa kolejne przykłady należą już do Ciebie. :)
Głównym bohaterem zadania 4 jest kisiel żurawinowy. Hmmm....lubicie? Ja tak!!
POMOCNA DŁOŃ
Jeżeli wiesz, że z półlitrowego  naczynia, napełnisz 2 miski o pojemności ćwierć litra ... 

Proste, prawda? Wystarczy tylko wymnożyć

Odp. 6*2=12
Kochani,
na koniec dla utrwalenia  dzisiejszych informacji,
 bardzo ciekawa prezentacja.
Zapraszam:

Drugoklasiści, skoro dziś tak dużo mówiliśmy o szklankach , litrach, płynach mam dla Was propozycję zabaw związanych z doświadczeniami. 
Bardzo proszę, aby najpierw zapytać o zgodę rodziców.
Można zrobić wszystkie warsztaty, albo wybrać te, które przypadną Wam do gustu.




Dziękuję za dziś i czekam na Was jutro.

Piątka!






Komentarze

  1. Wystrzałowe te eksperymenty :) ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo się cieszę, że się podobają:) Mam ich jeszcze kilka, więc na pewno w którejś lekcji znajdziecie ciąg dalszy ;)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Spotkanie z lekturą "Drzewo do samego nieba" (11-13.05.)

Witajcie Kochani  w piękny, słoneczny poniedziałkowy poranek!  Mam nadzieję, że z nowym zapasem sił wróciliście na dzisiejszą lekcję. Dziś zaczynamy omawiać lekturę pt. " Drzewo do samego nieba " Marii Terlikowskiej. Mam nadzieję, że odsłuchaliście ją z ogromnym zaciekawieniem i przypadła Wam do gustu. Przygotowałam dla Was zajęcia na 3 dni. Każdy z Was może dostosować domową edukację do swoich możliwości. Ważne, aby zakończyć wszystko w środę, bo od czwartku rozpoczynamy kolejne, nowe tematy. Zaczniemy od odsłuchania fragmentu lektury Marii Terlikowskiej "Drzewo do samego nieba" Jeżeli jednak wolisz, przeczytać samodzielnie ten  fragment lektury, zapraszam Cię na stronę 60-61 podręcznika do j. polskiego, ale o tym i kolejnych zadaniach dla Was już w linku. DRZEWO DO SAMEGO NIEBA - ZADANIA POWODZENIA! DO ZOBACZENIA 

KAPELUSZ PANI WRONY - ćwiczenia utrwalające z lektury (6-7.04.)

Witajcie Pracowite Pszczółki ! Zapraszam Was do ćwiczeń, które sprawdzą wiele, wiele Waszych umiejętności. Jak się domyślam, jedne będą dla Was przyjemniejsze, inne mniej, ale nie poddawajcie się!  Za chwilę wiosenna przerwa świąteczna - będzie czas na odpoczynek i zabawę.  To co, zaczynamy?  Zapraszam : KAPELUSZ PANI WRONY  

Co to jest LEGENDA? Legendy o polskich miastach (23.04.)

Witajcie Kochani Nie raz słyszeliście takie stwierdzenie, że człowiek może być legendą, prawda? Albo, że wokół jakiegoś miejsca krąży wiele legend... Co to może oznaczać? Przyjrzyjmy się temu, co dziś dla Was zaplanowałam: Lekcję z języka polskiego zaczniemy od wyjaśnienia, co to jest  legenda ?  Przygotowałam dla Was dwie wersje definicji legendy. Przeczytajcie je uważnie, aby dowiedzieć się i zapamiętać jak najwięcej na ten temat. Myślę, że już wiesz, co to jest legenda , prawda? (zapamiętaj również pisownię - nie legęda , tylko LEGENDA ) Po krótkim wstępie do dzisiejszego tematu,  czas na czytankę w podręczniku. Otwórzcie go na stronie 16 i przeczytajcie wiersz, który również tu umieściłam. Jeśli wolisz, czytaj na blogu :) Przeczytaj 3 pierwsze polecenia pod wierszem i odpowiedz na nie ustnie . Na zadanie 4  pisemnie w zeszycie,  ale najpierw zapisz cel lekcji: Cel lekcji: Wiem, czym jest LEGENDA. Znam stopniowanie przymiotnika i s