Przejdź do głównej zawartości

LEGENDA A BAŚŃ - czy potrafisz wskazać różnice? (29.04.)


Witajcie Moi Drodzy!

Jak zaczęliście dzisiejszy dzień?  
Wszystko u Was w porządku?
BAŚNIE I LEGENDY POLSKIE – Patrycja FabickaMam nadzieję, że czujecie się dobrze
 i humory Wam dopisują. Niedługo majówka - wypoczniecie, a mam również nadzieję, że skorzystacie z podwórkowych zabaw i rozrywek z rodzicami, rodzeństwem. 
Chciałabym Was pochwalić i powiedzieć, że jestem z Was bardzo, ale to bardzo dumna, że tak dzielnie dajecie sobie radę w "domowej szkole". Każdemu z Was, kto tak ochoczo i systematycznie pracuje, należą się ogromne brawa i iście królewskie fanfary. 
Sam posłuchaj!  (MOJE GRATULACJE)
A to mała niespodzianka dla Was od zespołu nauczycieli klas 0-3 z naszej szkoły: NAUCZYCIELE DZIECIOM

Przejdźmy do dzisiejszego tematu:
Dziś już ostatni dzień naszych wędrówek po polskich baśniach i legendach. Przeniesiemy się na chwilę w piękny baśniowy świat, ze znakomitymi piosenkami i podsumujemy zdobytą już wiedzę, ale wszystko po kolei...
                                 LEGENDA A BAŚŃ
(w prezentacji znajdują się słuchowiska, wskazówki do rozwiązania ćwiczeń.
Jeśli jednak wolisz tradycyjną formę - czytankę, ćwiczenia z podpowiedziami,
wszystko  opisane są przeze mnie poniżej) 


Posłuchaj i zapamiętaj cechy charakterystyczne
dla
 legendy i baśni.


  DLA UTRWALENIA
PORÓWNANIE
LEGENDA ↔ BAŚŃ
Czas na ćwiczenia. Otwórzcie je na stronie 23.
Pierwsze zadanie będzie bardzo łatwe i przyjemne.
Przeczytajcie całe polecenie.

Ćwiczenie 2
Mam nadzieję, że po takiej obszernej informacji, jakie cechy posiadają baśnie, a jakie legendy, z tym ćwiczeniem nie będzie żadnego problemu.
Żółta i niebieska kredka w dłoń !

ODP. BAŚŃ -> elf,krasnoludek,Nibylandia, różdżka, czarnoksiężnik
LEGENDA -> Gdańsk,królowa Jadwiga, bitwa pod Grunwaldem, syrenka


W ćwiczeniu 3. musisz uważnie przeczytać fragment opowieści i stworzyć z niej legendę.
Zacznij tak:
Dawno temu żył sobie młynarz/czarnoksiężnik.
Mieszkał w -zaczarowanym lesie-małej wiosce...


 POMOCNA DŁOŃ


Zanim zasiądziesz do ćwiczenia 4, przypomnę Ci kilka ważnych informacji.
Pierwsza z nich to : na jakie pytania odpowiada:
RZECZOWNIK - KTO? CO?
CZASOWNIK - CO ROBI?
Wspominaliśmy też na lekcjach o pytaniach, jakich możemy użyć do określenia czasowników.
 Te pytanie należą do PRZYSŁÓWKÓW.
Jedno z nich musisz wykorzystać w ćwiczeniu 4. 

Przypominam! 
Najważniejsze wyrazy w zdaniu to:
 rzeczownik - wykonawca
 czasownik - czynność:

OLA GOTUJE.
MAMA CZYTA.
JANEK GRA.
Zabieramy się za pracę!
Pamiętaj o "kropce" (podpowiedź jest wyżej).
Daliście sobie radę?
Z pewnością poradziliście sobie znakomicie! 

Zapraszam Was serdecznie do baśniowego świata,
o którym wspominałam na początku dzisiejszej lekcji.

***Czas na przerwę i chwilę oddechu***


Czy dobrze widzę? Jesteście z powrotem? 
Czas przysiąść do matematyki -

Dziś bardzo ważny temat i wiem, że trudny dla wielu z Was. 
Dlatego bardzo proszę o uwagę i skupienie.
Zaczniemy od filmiku z Waszego multibooka,
który przegrałam specjalnie dla Was, abyście jak najlepiej zrozumieli dzisiejszy temat.
Zapoznajcie się z nim teraz, proszę:
                              
A teraz przyjrzyjcie się obrazkowi.
Pamiętaj, że są różne pojemności szklanek.
Rysunek przedstawia szklankę, która ma
 250 ml (mililitrów), czyli ćwierć litra.

Przygotuj zeszyt do matematyki i zapisz 
Cel lekcji: Rozróżniam pojemność płynów:
1 litr, pół litra, ćwierć litra.
NOTATKA: Wydrukuj wklejkę
 lub przepisz ją samodzielnie do zeszytu:

Pod celem lekcji zapisz numer zadania i stronę.
Zad. 1/70.
Poparz na rysunek pomocniczy:
 wiesz, że na 1 litr przypada 4 szklanki ćwierćlitrowe.
 Ile w takim razie jest wody w butelce?


Odp. 2 litry
Zadanie 3. przeanalizuj słownie. Wytłumacz swoim domownikom, jak rozumiesz to zadanie.
Przyjrzyj się rysunkowi. On na pewno Ci podpowie.

To samo z zadaniem 5.
Ważne, abyś wyobraził sobie te pojemności, dlatego proszę Cię o ćwiczenie praktyczne. Możesz poprosić rodziców o 4 takie kubeczki i dzbanek z litrem wody. Przelewaj do naczyń i  odmierzaj. 
Tak najlepiej zapamiętasz dzisiejszą lekcję.


Utrwalimy teraz wiadomości w ćwiczeniach. 
Otwórz je na stronie 61.
Przeczytaj uważnie polecenia i zapisz odpowiedzi.

POMOCNA DŁOŃ
pół litra soku + pół litra soku = litr soku 

Odp.6 litrów soku

POMOCNA DŁOŃ
Wiesz, że w 1 litrze mieści się 4 szklanki płynu,
to ile w 5 litrach?
Najprościej jest wykonać mnożenie.
Odp.5*4=20

Troszkę pomogłam Ci w zadaniu 3.
Mam nadzieję, że się na mnie nie gniewasz.
Dwa kolejne przykłady należą już do Ciebie. :)
Głównym bohaterem zadania 4 jest kisiel żurawinowy. Hmmm....lubicie? Ja tak!!
POMOCNA DŁOŃ
Jeżeli wiesz, że z półlitrowego  naczynia, napełnisz 2 miski o pojemności ćwierć litra ... 

Proste, prawda? Wystarczy tylko wymnożyć

Odp. 6*2=12
Kochani,
na koniec dla utrwalenia  dzisiejszych informacji,
 bardzo ciekawa prezentacja.
Zapraszam:

Drugoklasiści, skoro dziś tak dużo mówiliśmy o szklankach , litrach, płynach mam dla Was propozycję zabaw związanych z doświadczeniami. 
Bardzo proszę, aby najpierw zapytać o zgodę rodziców.
Można zrobić wszystkie warsztaty, albo wybrać te, które przypadną Wam do gustu.




Dziękuję za dziś i czekam na Was jutro.

Piątka!






Komentarze

  1. Wystrzałowe te eksperymenty :) ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo się cieszę, że się podobają:) Mam ich jeszcze kilka, więc na pewno w którejś lekcji znajdziecie ciąg dalszy ;)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Spotkanie z lekturą "Drzewo do samego nieba" (11-13.05.)

Witajcie Kochani  w piękny, słoneczny poniedziałkowy poranek!  Mam nadzieję, że z nowym zapasem sił wróciliście na dzisiejszą lekcję. Dziś zaczynamy omawiać lekturę pt. " Drzewo do samego nieba " Marii Terlikowskiej. Mam nadzieję, że odsłuchaliście ją z ogromnym zaciekawieniem i przypadła Wam do gustu. Przygotowałam dla Was zajęcia na 3 dni. Każdy z Was może dostosować domową edukację do swoich możliwości. Ważne, aby zakończyć wszystko w środę, bo od czwartku rozpoczynamy kolejne, nowe tematy. Zaczniemy od odsłuchania fragmentu lektury Marii Terlikowskiej "Drzewo do samego nieba" Jeżeli jednak wolisz, przeczytać samodzielnie ten  fragment lektury, zapraszam Cię na stronę 60-61 podręcznika do j. polskiego, ale o tym i kolejnych zadaniach dla Was już w linku. DRZEWO DO SAMEGO NIEBA - ZADANIA POWODZENIA! DO ZOBACZENIA 

KAPELUSZ PANI WRONY - ćwiczenia utrwalające z lektury (6-7.04.)

Witajcie Pracowite Pszczółki ! Zapraszam Was do ćwiczeń, które sprawdzą wiele, wiele Waszych umiejętności. Jak się domyślam, jedne będą dla Was przyjemniejsze, inne mniej, ale nie poddawajcie się!  Za chwilę wiosenna przerwa świąteczna - będzie czas na odpoczynek i zabawę.  To co, zaczynamy?  Zapraszam : KAPELUSZ PANI WRONY  

Ćwiczenia utrwalające do lektury "Karolcia" - koralikowe zadania (26-27.03.)

Witajcie Ancymonki! Przygotowałam dla Was zestaw zadań, które utrwalą treść przeczytanej ostatnio lektury. Mam nadzieję, że wszyscy zdążyli doczytać opowieść o Karolci i tak samo zachwyciła ona Was, jak i mnie. Do dzieła! https://padlet.com/majablonska/Bookmarks