Przejdź do głównej zawartości

Palcem po mapie - wędrujemy po Polsce (27.04.)

Dzień dobry Mali Odkrywcy!
Dziś przygotowałam dla Was kolejną niespodziankę
ale najpierw...


Czy wiesz, że...
"Cześć" i "dzień dobry" podczas wycieczek górskich to normalność?
Wzajemne powitanie się na szlaku jest niepisaną umową ludzi gór, zwyczajem i żywym przejawem kultury górskiej, elementem wędrówki i spotkań z ludźmi, którzy wybrali tą samą drogę, co my.
Osoby wybierające się góry po raz pierwszy, nierzadko zdziwione są na dźwięk słów „cześć” lub „dzień dobry”, wypowiadanych przez zupełnie obcego im człowieka. Taki zwyczaj powitania na szlaku kultywowany jest od dawna, nie tylko zresztą w Tatrach. Po słowackiej stronie usłyszymy „ahoj” lub „dobrý deň“. Niewykluczone, że na nasze przywitanie odpowiedź zabrzmi w języku węgierskim, czy rosyjskim. W Alpach możemy oczekiwać „grissgott”, w Pirenejach „bonjour”. Nieistotny jest tu jednak język. Ważny jest sam gest powitania, który zapisał się głęboko w kulturze górskiej.
Zapamiętajcie, że powitanie podczas górskiej wędrówki jest czymś, o czym warto pamiętać w przyszłości.

Dziś utrwalimy wiedzę, którą z pewnością już macie. 
Przypomnimy sobie, z jakimi państwami sąsiaduje Polska, jakie krainy geograficzne występują w Polsce,
jaka jest najdłuższa rzeka i najwyższy szczyt górski. 

Wypoczęci? Gotowy i chętni do pracy? 
Dziś podróżujemy PALCEM PO MAPIE.
Zacznijmy naszą lekcję: 

Już Wam wspominałam, że Polska to wyjątkowy pod względem różnorodności krain geograficznych kraj -
mamy dostęp do gór, morza i jezior.
Jest to ogromne bogactwo przyrodnicze.
Spójrz do podręcznika na str 20-21. Oto tekst:

Pamiętacie jak wizualizowaliśmy sobie w klasie, jak wygląda przekrój terenu w Polsce - tył klasy, gdzie znajdują się szafy - to były GÓRY, tam gdzie dywan - WYŻYNY, a ławki, gdzie równiutko siedzicie w rzędach- równiny i niziny.
Dzięki takiemu ukształtowaniu rzeka Wisła płynie od gór, aż do Morza Bałtyckiego. 

Legenda oznacza nie tylko opowieść o zamierzchłych czasach i niezwykłych miejscach lub osobach. Istnieje jeszcze coś takiego, jak LEGENDA MAPY - umieszczona na dole mapy, zazwyczaj po prawej lub po lewej stronie. Jest to tekst objaśniający mapę, co oznaczają niektóre obiekty na niej albo kolory. Na naszej podręcznikowej legendzie mapy możemy odczytać, co oznaczają kolory:
            góry - kolor ciemnobrązowy, pomarańczowy

            wyżyny - kolor żółty
            równiny - kolor jasnozielony,

            niziny - kolor ciemnozielony.
A to bardzo ważne informacje, warte zapamiętania: 

NAJWYŻSZY, NAJWIĘKSZE, NAJGŁĘBSZE, NAJDŁUŻSZA

A teraz, spróbuj odpowiedzieć na poniższe pytania.
Pokazuj palcem na mapie:
WSZYSTKICH CIEKAWSKICH ZAPRASZAM TU:
POLSKA
To już wiesz, więc tylko w ramach przypomnienia - 
                                 Wielką/Dużą literą piszemy: 
- imiona i nazwiska (np. Jan Nowak)
- tytuły (w cudzysłowie, np. "Psie troski")
- początek zdania (np. Na podwórku słychać radosny trajkot i śpiew ptaków.)
- nazwy miast i wsi (np. Warszawa, Zamość, Kraków, Stara Wieś)
- nazwy państw (np. Polska, Grecja, Holandia)
- nazwy rzek i gór (Wisła, Odra, Tatry, Sudety)
- nazwy ulic (ul. Miła, ul. Szkolna)
Sprawdźmy, czego się nauczyliście
i ile wiadomości zapamiętaliście:
Otwórz zeszyt ćwiczeń na str. 19
  POMOCNA DŁOŃ:

Poradziliście sobie z zadaniem?
Samodzielnie, czy z moją pomocą? ;)
Kolejne zadanie wymaga od Ciebie skupienia
i dokładnego czytania.
Skreślaj z ramki wyrazy, których już użyłeś do uzupełnienia tekstu. 


***Sprawdź poprawność wykonania zadania:***
1. Wisła
2. Gdańsk
3. Tatry
4. Niemcy 
5. Jan Brzechwa 

Tu mała dawka wiedzy o sztuce użytkowej - ceramice.
Macie już wprawę w lepieniu z gliny i pokrótce mówiliśmy o wyrobach z gliny w klasie
(jesienne podstawki - odbicia liści w glinie)
Które z tych przedmiotów wykonane są z gliny? 
                                                                                                                                                                                              odp. 2,3,5
Zróbmy sobie minutkę odsapki,
zarządzam chwilę przerwy.

Napij się koniecznie wody i skorzystaj z pożywnej przekąski lub zjedz drugie śniadanie.
Jeśli masz możliwość, rozgość się na balkonie lub tarasie, złap trochę świeżego powietrza.
Po powrocie zapraszam Cię do zabawy:


A TERAZ ZADANIE, DO KTÓREGO ZAPROŚ MAMĘ, TATĘ, RODZEŃSTWO LUB DZIADKÓW. 
GWARANTUJĘ DOBRĄ ZABAWĘ I ŻYCZĘ SAMYCH WYGRANYCH!
Zamieszczam trzy wersje gry PAŃSTWA-MIASTA
(karty są możliwe do zapisania i wydrukowania lub przepisania na zwykłą kartkę)



Zapraszam do SUPER PRZYGODY !
LEŚNEGO ESCAPE ROOM'u
- rozwiązuj zadania, zagadki
zakończ z sukcesem wszystkie misje
wydostań się z leśnej pułapki

Może masz ochotę poukładać jeszcze PUZZLE?
    Ciekawa i wciągająca zabawa :)


Czas na matematykę

Dziś głównie powtarzamy i utrwalamy zdobytą już wiedzę
i testujemy swoje umiejętności.
Obiecuję, że będzie bardzo łatwo,
a przecież lubicie matematykę!
Gotowi? Zapraszam!

Dodawanie i odejmowanie dwóch licz. Pamiętaj, aby dopełniać działania do pełnej dziesiątki, wtedy jest dużo prościej.

Przypomnę Wam w jaki sposób można rozpisać przykłady, a tym samym pomóc sobie w policzeniu działań.

Dodawanie
Zawsze jest łatwiej obliczyć działania, jeśli liczymy je w taki sposób, by uzyskać pełne dziesiątki. 
Popatrz uważnie.
(zwróć szczególnie uwagę na malutkie liczby nad klamerkami)
                        

                                                  
Odejmowanie
W tym przykładzie odejmujemy w taki sposób liczby, aby powstały pełne dziesiątki, a potem już odejmujemy tylko to, co zostało z drugiej liczby
 W tym przykładzie odejmujemy pełne dziesiątki w pierwszej kolejności, a potem to co zostało z drugiej liczby
Jeśli jednak wolisz liczyć w pamięci,
bądź na patyczkach, czy palcach,
- bardzo proszę:)
Każdy sposób jest dobry.
Pamiętaj, że odwrotnością dodawania jest odejmowanie!
Zadanie 2, to nic innego jak zwykłe dodawanie (SUMA)
i odejmowanie(RÓŻNICA).
Do zadania 3. przygotuj linijkę, zieloną i czerwoną kredkę. Przyłóż dokładnie swoją linijkę do ODCINKÓW i równiutko zaznacz zielonym kolorem.

W ćwiczeniu 4. i 5. sprawdzamy
znajomość tabliczki mnożenia i umiejętność dzielenia.
Jeżeli okaże się, że jakiegoś przykładu nie rozwiążesz,
spróbuj przypomnieć sobie mnożenie na palcach.
 Pamiętaj jednak o systematycznym powtarzaniu 
tabliczki mnożenia.
 JEST BARDZO WAŻNA I POMOCNA.
                                        Pomocna dłoń:
Przypomnij sobie, co to jest kwadrat i rozwiąż dwa kolejne ćwiczenia. 
Możecie również wysłuchać lekcji na temat kwadratów,
jeżeli definicja to zbyt mało.
Pora na zadania z treścią.
Otwórz swój podręcznik do matematyki na str. 66 lub zerkaj na bloga.
Przygotuj również zeszyt do tego przedmiotu i zapisz
 Cel lekcji: Utrwalenie wiadomości o liczbach i
figurach geometrycznych.
Zapisz numer zadania i stronę, tak jak robiliśmy to w klasie. 
Zad.3/66
i przeczytaj uważnie treść zadania.
Pomocna dłoń:

Musisz w tym zadaniu wykazać się bardzo dobrą znajomością tabliczki mnożenia przez liczbę 8.
Przemyśl teraz , przez jaką liczbę musisz pomnożyć 8, aby otrzymać wynik z przedziału 70-90?
Hmmm....
podpowiem Ci troszkę....
8*8=64-za mało😅
8*9=?
8*10=?
8*11=88
Ile zatem będzie rozwiązań?
Działania i odpowiedzi na wszystkie "kropki" z zadania
 zapisz w zeszycie. 
Pomocna dłoń:
Tydzień to 7 dni.
 Zastosuj mnożenie w zadaniu 4.  i zapisz działania.
Nie zapomnij o odpowiedziach, które trzeba zapisać pełnym zdaniem w zeszycie.






Zadanie 5. również jest na mnożenie. Musisz zrobić trzy działania, aby odpowiedzieć na wszystkie "kropki":
5*8=? - to działanie do pierwszej "kropki"
Do Ciebie należą dwie kolejne.

Gdy skończysz zadania matematyczne, przygotuj się na dawkę ruchu i zdrowej aktywności.
Przyda się po dłuższym czasie siedzenia.
Oto zabawa z ćwiczeniami gimnastycznymi.
Wykonuj ćwiczenia zgodnie z poleceniami, pamiętając o powtórzeniach.
KARTY GIMNASTYCZNE 

                                         
                                       Na miłe pożegnanie:
Mam dla Was propozycję gry w "łapki".
Zaproście do wspólnej zabawy domowników.
Jeżeli masz taką możliwość, wydrukuj kartę z grą,
jeśli nie - po prostu odrysujcie ręce swoje, bądź rodzica i w podobny sposób przepiszcie liczby.
Wasza wersja gry zrobiona!
   CZAS START!!!
                                       Powodzenia!





Serdeczne uściski, 
Pani Monika


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Spotkanie z lekturą "Drzewo do samego nieba" (11-13.05.)

Witajcie Kochani  w piękny, słoneczny poniedziałkowy poranek!  Mam nadzieję, że z nowym zapasem sił wróciliście na dzisiejszą lekcję. Dziś zaczynamy omawiać lekturę pt. " Drzewo do samego nieba " Marii Terlikowskiej. Mam nadzieję, że odsłuchaliście ją z ogromnym zaciekawieniem i przypadła Wam do gustu. Przygotowałam dla Was zajęcia na 3 dni. Każdy z Was może dostosować domową edukację do swoich możliwości. Ważne, aby zakończyć wszystko w środę, bo od czwartku rozpoczynamy kolejne, nowe tematy. Zaczniemy od odsłuchania fragmentu lektury Marii Terlikowskiej "Drzewo do samego nieba" Jeżeli jednak wolisz, przeczytać samodzielnie ten  fragment lektury, zapraszam Cię na stronę 60-61 podręcznika do j. polskiego, ale o tym i kolejnych zadaniach dla Was już w linku. DRZEWO DO SAMEGO NIEBA - ZADANIA POWODZENIA! DO ZOBACZENIA 

KAPELUSZ PANI WRONY - ćwiczenia utrwalające z lektury (6-7.04.)

Witajcie Pracowite Pszczółki ! Zapraszam Was do ćwiczeń, które sprawdzą wiele, wiele Waszych umiejętności. Jak się domyślam, jedne będą dla Was przyjemniejsze, inne mniej, ale nie poddawajcie się!  Za chwilę wiosenna przerwa świąteczna - będzie czas na odpoczynek i zabawę.  To co, zaczynamy?  Zapraszam : KAPELUSZ PANI WRONY  

Co to jest LEGENDA? Legendy o polskich miastach (23.04.)

Witajcie Kochani Nie raz słyszeliście takie stwierdzenie, że człowiek może być legendą, prawda? Albo, że wokół jakiegoś miejsca krąży wiele legend... Co to może oznaczać? Przyjrzyjmy się temu, co dziś dla Was zaplanowałam: Lekcję z języka polskiego zaczniemy od wyjaśnienia, co to jest  legenda ?  Przygotowałam dla Was dwie wersje definicji legendy. Przeczytajcie je uważnie, aby dowiedzieć się i zapamiętać jak najwięcej na ten temat. Myślę, że już wiesz, co to jest legenda , prawda? (zapamiętaj również pisownię - nie legęda , tylko LEGENDA ) Po krótkim wstępie do dzisiejszego tematu,  czas na czytankę w podręczniku. Otwórzcie go na stronie 16 i przeczytajcie wiersz, który również tu umieściłam. Jeśli wolisz, czytaj na blogu :) Przeczytaj 3 pierwsze polecenia pod wierszem i odpowiedz na nie ustnie . Na zadanie 4  pisemnie w zeszycie,  ale najpierw zapisz cel lekcji: Cel lekcji: Wiem, czym jest LEGENDA. Znam stopn...